Utrustning
När man flyger över vatten måste flytvästar medföras ombord. Det finns en uppsjö av olika modeller mer eller mindre lämpade för flygplan. Vi valde att använda våra vanliga seglarvästar, som är relativt små och inte alltför bylsiga. De tar dock ändå en hel del utrymme i anspråk i Super Dimonans väldigt lilla cockpit och ett alternativ för någon som behöver flyga ofta med flytväst är en uppblåsbar modell som träs över huvudet. Den tar minimalt med plats och blåses upp vid behov.
I övrigt lastar en SuperDimona max 12 kilo packning i baggageutrymmet, så det är lätt packning som gäller om man ska stanna över natten. Med resestorlekar på allt i necessären, smarta val av kläder etc. så går det alldeles utmärkt för två personer. Det kan också vara bra att lämna några kilos marginal på utresan, eftersom man ju får handla taxfree i Åland på vägen hem.
Flygrutt
Flygrutten jag lagt från Långtora till Mariehamn går via BALVI-NTL-RIKUM. Saker att ta hänsyn till med den rutten är dels att den går över Arlanda, dels att den går genom ett restriktionsområde. Beroende på vilka banor som används på Arlanda kan det bli aktuellt att flygledaren leder om oss runt Arlanda. Dels finns ett restriktionsområde vid kusten som kan kräva att man flyger runt det. Det är först uppe i luften som man kan begära tillstånd av flygledaren att flyga genom ett restriktionsområde.
Ytterligare en sak att tänka på vid flygning över vatten är att ta så mycket höjd som möjligt eftersom ett motorhaveri kan tvinga en till landning på vatten. Även om flytvästar räddar liv, är det bra att även kunna rädda flygplanet. Vi hade räknat med en högsta höjd på 1800-2000 meter över Ålands Hav, vilket räcker för att nå land.
Färdplan
För att korsa en nationsgräns med flygplan krävs en på förhand registrerad färdplan, och i fallet med Åland och Mariehamn så finns några speciella krav som kan vara bra att känna till:
- Uppskattad flygtid till korsandet av nationsgräns anges som en kommentar (RMK) i färdplanen med EET, Estimated Enroute Time.
Exempel: EET RIKUM 00:50 - Om flygledartornet är stängt i samband med start eller landning i Mariehamn, måste färdplanen innehålla en kommentar (RMK) om hur färdplanen aktiveras eller avslutas.
Exempel: FPL OPEN VIA RADIO 123.45 eller TEL +358-12345678 där radiofrekvens eller telefon till berört organ anges. I fallet med Mariehamn så är det Tampere Radar när tornet är stängt. - Även om pilotens telefonnummer anges i ett speciellt fält i färdplanen, så vill de finska myndigheterna även ha det som en kommentar (RMK) i färdplanen.
Exempel: PIC TEL +46-70-1234567
Kylarproblem och ett segelflyg-SM som kom i vägen
![]() |
| Motorhuven avtagen. |
![]() |
| Startfältet i segelflyg-SM blockerade tankanläggningen |
Sammanfattning
Det blev ingen flygning till Mariehamn den här gången, men all planering går att återanvända, så nu väntar vi på rätt väder igen. Den 9 juli börjar vi vår semester och kan förhoppningsvis tajma in några fina dagar då vi inte är upptagna med annat. Det kommer ett nytt bloginlägg i samband med nästa försök!
Lite användbara länkar


Inga kommentarer:
Skicka en kommentar